Lietuvos Caritas pozicija maisto ið intervenciniø atsargø tiekimo nepasiturintiesiems klausimu
 
 

2006 04 04

Lietuvos Caritui sutikus dalyvauti Maisto ið intervenciniø atsargø tiekimo labiausiai nepasiturintiems asmenims (MIATLNA) programoje ir ð. m. vasario – kovo mën. realiai pradëjus dalyti produktus (miltø, ryþiø, makaronø pakuotes), o ypaè LR Vyriausybei paskyrus ðios akcijos administravimui 100.000 litø, pasigirdo nevienareikðmiðkø akcijos vertinimø. Šios akcijos prieðistorës ir vykdymo klausimu turime paaiðkinti ðtai kà:

    1) 2005 m. balandþio 28 d. pasiraðytas bendras ÞÛM, SADM ir VRM ministrø ásakymas, kuriuo patvirtintas Maisto ið intervenciniø atsargø tiekimo labiausiai nepasiturintiems asmenims (MIATLNA) programos veiksmø ágyvendinimo planas;

    2) Vykdant minimà planà, SADM paskelbë konkursà labdaros organizacijoms, galinèioms dalyvauti ES maisto atsargø dalijime nepasiturintiesiems. 2005 m. geguþës 26 d. SADM ministrës ásakymu Nr. A1-151 patvirtintos konkursà laimëjusios trys labdaros organizacijos: Asociacija Lietuvos Raudonojo Kryþiaus draugija, Labdaros ir paramos fondas “Lietuvos ir JAV iniciatyvos” (populiariai vadinamas “Maisto banku”) ir Tradicinë religinë bendrija Lietuvos Caritas;

    3) Lietuvos Caritas sutiko ásijungti á ðià akcijà tik su sàlyga ir organizatoriø – valdþios institucijø paþadu, kad akcijos administravimo, sandëliavimo, transporto, ryðiø ir kt. iðlaidos bus kompensuojamos, o pats dalijimo procesas visokeriopai remiamas Valstybës ir Savivaldybiø institucijø;

    4) Caritas, kaip organizacija, iðsilaikanti ir savo veiklà finansuojanti ið minimaliø laisvanoriðkø aukø bei tikslinës paramos socialiniams projektams, neturi ir negali skirti papildomø lëðø ES maisto akcijos vykdymui. Taip pat nelaikome intervenciniø maisto atsargø dalijimo panacëja nuo skurdo Lietuvoje. Esame ne kartà vieðai pabrëþæ, kad Vyriausybë kur kas efektyviau atliktø savo pareigas, rûpindamasi darbo vietø kûrimu, ástatymais nustatydama “þaidimo taisykles”, ginanèias labiausiai paþeidþiamø visuomenës grupiø interesus, o vienkartiniø ar tæstiniø paðalpø dalijimà (kuris apskritai demoralizuoja, neskatina gaunanèiøjø iniciatyvos) siedama su asmeniniø ásipareigojimø ir asmeninës atsakomybës skatinimu. Todël vertiname ES intervenciniø maisto atsargø dalijimo akcijà kaip laikinà ir dalinæ priemonæ èia ir dabar esanèiam ekstremaliam nemaþos pilieèiø dalies skurdui suðvelninti. Kaip krikðèioniðka organizacija, negalëjome atmesti Vyriausybës pasiûlytos galimybës bent taip palengvinti nepasiturinèiøjø dalià; taèiau manome, kad ði ir panaðios akcijos bus ið tiesø veiksmingos tik tuomet, jei jas lydës á socialiná teisingumà, solidarumà bei doroviná vertybiná visuomenës ugdymà sutelktas bendrosios Valstybës strategijos kûrimas;

    5) Pagal SADM nustatytus kriterijus minëtoje akcijoje per septynis mënesius apie 180.000 nepasiturinèiaisiais pripaþintø Lietuvos gyventojø turi gauti 9.000 tonø maisto produktø (kas mënesá po keletà kilogramø produktø vienam asmeniui). Lietuvos Caritas, kaip labiausiai iðplitusià tinklinæ struktûrà turinti nevalstybinë organizacija, apsiëmë aptarnauti 76 % visø akcijoje remiamø asmenø praktiðkai visoje Lietuvos teritorijoje. Tikrovëje tai reiðkia visø Lietuvos Caritas struktûrø, kuriose darbuojasi apie 2000 savanoriø talkininkø, sunkø, átemptà ir atsakingà nemokamà darbà – maisto dalijimo laikotarpiais 3 – 5 dienas per savaitæ. Manome, kad tai yra didþiulë Baþnyèios ir Lietuvos Carito geros valios investicija. Mûsø gaunama parama ið LRV rezervo fondo, mûsø praðoma parama akcijos vykdymui ið Savivaldybiø ir seniûnijø tëra bûtiniausias Valstybës prisidëjimas prie savøjø pilieèiø (ne kokiø nors specialiø Baþnyèios ar Carito þmoniø !) minimalaus pragyvenimo uþtikrinimo. Kitaip sakant, konstitucinë visø lygiø Valstybës ástaigø pareiga, o ne kokia nors ypatinga malonë. Todël priekaiðtai, kad ðiai akcijai praðome Valstybës ir Savivaldybiø paramos, yra absoliuèiai nepagrásti. Europos Sàjungos nuostatos reikalauja, kad intervencines maisto atsargas nepasiturintiesiems dalintø nevalstybinës organizacijos. Todël, Valstybës institucijoms praðant, Lietuvos Vyskupams leidus, norëdamas tegul ir daline pagalbos priemone lengvinti vargstanèiøjø padëtá, ðioje akcijoje atsidûrë Lietuvos Caritas. Jeigu bûtø atrastas koks nors kitas sprendimo bûdas – pvz., dalinti maisto paramà nepasiturintiesiems ministerijø, savivaldybiø ar kitø struktûrø jëgomis – mielai ðá darbà joms perduotume. Lietuvos Caritui yra patikëtas Katalikø Baþnyèios sociopastoraciniø uþdaviniø vykdymas, kuris apima labai platø problemø bei darbø spektrà; nesiekiame ir negalime susiaurinti Caritas misijos vien tiktai iki daiktinës labdaros dalintojø vaidmens.

Drauge norime nuoðirdþiai padëkoti visiems minëtø trijø ministerijø, savivaldybiø, seniûnijø darbuotojams, kolegoms ið kitø NVO ir savanoriams talkininkams, kurie, teisingai suprasdami bendràjá visuomenës interesà, geranoriðkai padeda Lietuvos Carito darbui – tiek kasdienëje veikloje, maþinant skurdà ir ginant þmogaus orumà, tiek ES intervenciniø maisto atsargø dalijimo akcijoje.

Kun. Robertas Grigas
Lietuvos Caritas generalinis direktorius

Lietuvos Caritas
Aukðtaièiø g. 10, LT – 44147 Kaunas
Tel. (37) 20 54 27, faks. (37) 20 55 49
El. p. caritas@lcn.lt

 
 
   
 
     
© 1998-2002, 2003-2005, 2006-2020 Katalikø interneto tarnyba, info@kit.lt